- Side 325 -
...deres pålydende. Man når herved frem til den vigtige sondring mellem almindelige anprisninger og egentlige informationer, der nu som før er undergivet et dokumentationskrav, jf. hertil 2017-markedsføringslovens § 13, hvorefter rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, jf. også rådsdirektiv 2005/29 artikel 5, stk. 3 in fine.
(...)
- Side 326 -
...angivelses rigtighed påhviler annoncøren, når det drejer sig om civile retssager, administrative procedurer (ombudsmandssager, reklamenævn mv.) og selvdisciplinære foranstaltninger. Dette fremgår af markedsføringslovens § 13, hvorefter »Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold«. Dette fremgik også allerede
(...)
- Side 327 -
...variation i U 2015.3331/2 H, som også i præmisserne henviser til U 2015.2565 H. Se også om spørgsmålet Søren Stenderup Jensen: Dokumentation, sandsynliggørelse eller indikation? Om dokumentationskravet i markedsføringslovens § 3, stk. 3, i lyset af U 2015.2565 H og U 2015.3331 H, ET 2016.89, samt Palle Bo Madsen: Markedsret, del 2, p. 60 med note 53.
- Side 332 -
...1990’erne. De senere år har området som nævnt været i meget kraftig vækst, og Forbrugerombudsmanden oplever en stor og stigende mængde klager over grøn markedsføring. Den nuværende vejledning om spørgsmålet er fra 2014 og omhandler miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen. Den er i 2021 blevet suppleret af en kvikguide om grøn markedsføring.