- Side 50 -
...i MFL § 29, men sammenfatter nogle regler og principper, som efter forbrugerombudsmændenes opfattelse enten »skal« følges for at leve op til lovgivningens krav (imperativer), eller som »bør« følges (anbefalinger) – uden at der i sidstnævnte tilfælde er taget stilling til, om det konkret vil være i strid med loven ikke at følge en sådan anbefaling.
- Side 135 -
...Retningslinjerne herfor er nu udarbejdet efter Forbrugerombudsmandens forhandling med relevante virksomheder og organisationer og er udstedt med hjemmel i MFL § 29, stk. 1 (dengang § 24, stk. 1), således at de i dag udtrykker Forbrugerombudsmandens opfattelse af, hvad der kan anses for god skik på markedet for omdeling af reklamer uden påført navn.
- Side 261 -
...således ikke betegne en privat klageinstans som sin »kundeombudsmand« eller lignende. jf. MFL §§ 25-30, og hertil bkg. nr. 1249 af 25.11.2014 om Forbrugerombudsmandens virksomhed som ændret ved bkg. nr. 6 af 6.1.2020 (virksomhedsbekendtgørelsen). Forbrugerombudsmanden har eget sekretariat, der indgår som en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
(...)
- Side 262 -
...som han – efter resultatløse forhandlinger med og højlydte protester fra diverse organisationer – havde valgt at udfærdige året forinden. En sådan politisk/ministeriel indblanding i Forbrugerombudsmandens daglige virke er ikke i overensstemmelse med lovens ånd og bogstav. (Se ovenfor pkt. 8.3 om det regelsæt, der siden er forhandlet på plads her).
(...)
- Side 264 -
...forventes at gøre indtryk domstolene, således at en handelspraksis i strid hermed formodningsvis vil blive betragtet som stridende mod principperne for god skik. Afgørelsen U 2009.909 SH, hvor resultatet bl.a. støttedes på, at de pågældende retningslinjer ikke kunne udstrækkes til at gælde for det pågældende forhold, synes modsætningsvis at bekræfte dette.
(...)
- Side 265 -
...ligger hos erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden kan derimod fortsat udarbejde generelle retningslinjer, der ikke specifikt er rettet mod det finansielle område, men som også vil dække dette område, i det omfang de pågældende forhold ikke er undtaget fra markedsføringslovens anvendelsesområde i medfør af MFL § 1, stk. 2 og 3, jf. ovenfor pkt. 1.2.
(...)
...MFL § 30. I en vejledning eller et notat – som kan revideres efter behov – har Forbrugerombudsmanden f.eks. mulighed for at signalere, at en bestemt adfærd ikke vil blive mødt med indgreb fra hans side, eller omvendt at sædvanligt anvendte og hidtil accepterede fremgangsmåder efter hans opfattelse ikke længere er tidssvarende og derfor bør ændres.