Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 3

Dansk erhvervsret
Forfattere: Peter Arnt Nielsen og Lars Lindencrone Petersen
Udgivelsesdato: 26. jul 2024
DJØF Forlag

Indledning

- Side 336 -

...yder de egentlige varemærker. Et tredje vigtigt eksempel på samspillet mellem de to retsområder fremgår af lov om forretningshemmeligheder § 4 om beskyttelse af erhvervshemmeligheder. Disse er ofte knyttet til udnyttelsen af immaterialrettigheder, f.eks. patenter, men vil – især som såkaldt »knowhow« – ikke være omfattet af det immaterialretlige værn.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om domænenavne

- Side 375 -

...Piraten spekulerer så at sige i fejltastninger fra brugernes side, og hans sigte vil så at sige altid være en eller anden form for snyltning på det oprindelige (»originale«) domænenavn. Der foreligger nu retningslinjer for DK Hostmaster om mulighederne for efter anmodning under visse (stramme) betingelser at suspendere piratnavnene (kan ses på sel-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 376 -

...har klagenævnet således antaget, at registreringen hverken var i strid med varemærkeloven eller markedsføringsloven. Man lagde herved vægt på, at der var tale om en forbrugerprotestside uden kommercielle interesser, at det var åbenbart for omverdenen, at det drejede sig om en »hadeside«, og at udsagn (her domænenavnet), som indeholder en subjektiv

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 377 -

vurdering af et produkts værdi, i almindelighed ikke kan anses for ærekrænkende.– Anvendelse af andres varemærker som søgeord eller lignende, således at internetbrugere derved føres hen til egen hjemmeside (såkaldt »metatagging«), vil i almindelighed blive fundet stridende mod såvel varemærkelovens § 4 som markedsføringslovens § 3.

Læs på Jurabibliotek