- Side 308 -
...grunder sig på det tillidsforhold mellem parterne, som en kontrakt- eller samarbejdsrelation skaber, findes i varierende grad på en skala, som går fra den rene »kontraktloyalitet« i den ene ende til den rene »konkurrenceloyalitet« i den anden, og hvor der mellem disse yderpunkter sker en blanding af kontraktretlige og konkurrenceretlige overvejelser.
- Side 312 -
...eksisterende samarbejde mellem dem i øvrigt har en vis loyalitetspligt over for hinanden. Og det gælder sågar, selv om der måtte være tale om arbejdskraft, som den første arbejdsgiver midlertidigt har udlejet til den anden virksomhed, som vælger at kvittere herfor ved selv at ansætte dem i stedet, jf. Sø- og Handelsrettens dom af 11.1.2021 (BS-58343/2019).
- Side 334 -
...forbud mod udnyttelse af den meddelte knowhow efter kontraktens ophør, og forholdet fandtes tillige omfattet af generalklausulen (svarende til nugældende MFL § 3, stk. 1). Denne klausul har til formål at sikre licensgiveren mod licenstagerens manglende interesse i licensen (og royaltybetalingen), så snart han har fået overladt den pågældende knowhow.
(...)
...fald vil klausulen efter omstændighederne kunne forebygge tvivl om beskyttelsen af en bredere knowhow om produktions- og markedsforhold m.v., der måske er så almindelig og benyttet af så mange, at der vanskeligt kan tales om hemmeligheder, men som der dog kan være en praktisk-økonomisk interesse til at have et mere konkret og detaljeret kendskab til.
- Side 336 -
...en manglende ansættelses- eller konkurrenceklausul eller en manglende eneretsbeskyttelse af hemmeligheden, hvor dette ville have været muligt, kan begrunde en snævrere legal beskyttelse end hjemlet i lov om forretningshemmeligheder eller i markedsføringsloven – hvilket både gælder i civilretlig og i strafferetlig henseende. Sml. herved U 1980.717 H.
(...)
- Side 337 -
...adgang. Også tyveri- og hæleribestemmelserne i strfl. §§ 276 og 290 kan efter omstændighederne tænkes anvendt. Se U 1989.672 H, U 1996.979 Ø og U 1997.65 Ø. Civilretligt kan også generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, og dansk rets almindelige erstatningsregler her bringes i anvendelse. Den civilretlige udløber af U 1997.65 Ø kan ses i U 1997.1069 H.
- Side 340 -
...hemmeligholdelse, hvorfor de var beskyttet, jf. de tre betingelser i LFH § 2, nr. 1. En konkurrent gjorde uretmæssigt brug af de hemmeligholdte forretningshemmeligheder i sin produktion og havde herved tillige handlet i strid med god markedsføringsskik efter MFL § 3. Den krænkede virksomhed blev tilkendt vederlag og erstatning, sml. nedenfor pkt. 4.4.5.
(...)
- Side 343 -
...forretningshemmeligheder opstille et minimumsværn. En loyalitetsbegrundet beskyttelse af fortrolig information kan også indlæses i MFL § 3, og undertiden vil man finde den formelle hjemmel her, jf. U 1979.588 SH (dagældende § 1). Indledende forhandlinger kan dog ikke i sig selv begrunde indskrænkninger i parternes almindelige konkurrencefrihed, sml. nedenfor pkt. 5.2.
(...)
Typisk vil benyttelse af en ikke-hemmeligholdt viden eller erfaring, som er opnået via en ansættelse eller et samarbejde, heller ikke krænke loyalitetspligten efter generalklausulen i MFL § 3; men det kan dog være tilfældet, navnlig hvis netop arbejds- eller samarbejdsrelationen har været befordrende
- Side 347 -
...formulering af den relevante retlige standard. Der er dog i alle tre tilfælde tale om elastikbestemmelser, som i praksis alle vil kunne strækkes til samme længde. (Riis og Schovsbo: Lov om forretningshemmeligheder, 2019, p. 136 med note 5, ser en modsætning mellem det dér anførte og det her af mig anførte. En sådan modsætning kan jeg ikke få øje på).
(...)
- Side 349 -
...klassisk form for illoyal konkurrence, som traditionelt har været behandlet i markedsføringsloven, inden denne problematik blev udskilt til behandling i en særlig lov herom. I dag vil normen god markedsføringsskik i MFL § 3, stk. 1, nok sjældent kunne bidrage med noget i tillæg til den udførlige specialregulering i lov om forretningshemmeligheder.
- Side 365 -
Der er tale om en helt generel loyalitetspligt, der affødes af kontraktrelationen, og som kan medføre civilretlige konsekvenser i tilfælde af misligholdelse, men som også kan føre til, at det almindelige krav om god markedsføringsskik (eller loyal konkurrence) i henhold til generalklausulen i MFL § 3, stk. 1, skærpes inter partes.
(...)
- Side 366 -
...virksomheder eller immaterialrettigheder m.v. tager direkte sigte på at overlade et marked, en kundekreds og en goodwill til en anden, og problemerne kan derfor mere nærliggende synes at skulle løses ud fra rene kontraktsynspunkter ved fortolkning af aftalen, men også her er kontraktrelationen et kvalificerende moment i den konkurrenceretlige bedømmelse.
(...)
...form) begynder at drive eller eje virksomhed og dermed kan anses for erhvervsdrivende. I U 2015.837 V fandtes fire tidligere ansatte reelt alle at stå bag etablering af en konkurrerende virksomhed, og efter etableringen blev alle fire anset for erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, selv om kun de tre formelt ejede anparter i selskabet.
(...)
...(tidligere § 1), både hvor de etablerer egen virksomhed, og efter omstændighederne hvor de (uden ejerstatus) indtager en topstilling i det nye firma, som f.eks. bestyrelsesmedlem.7878. Jf. Jeppe Høyer Jørgensen i U 2010 B, 341 ff., samme: Ansattes konkurrencehandlinger, p. 139 ff., 145 f., samt Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 200 f.
(...)
I forbindelse med en ansats jobskifte kan der også blive tale om, at den nye arbejdsgiver krænker MFL § 3, stk. 1, ved at udnytte den ansattes tilside-
- Side 368 -
...bestemmelser, som vi nu finder i lov om forretningshemmeligheder og MFL § 3, stk. 1, og det er uklart, hvordan de oplysninger, som B angiveligt havde videregivet, blev kvalificeres juridisk. Resultatet ville dog under alle omstændigheder kunne begrundes i MFL § 3, stk. 1, uanset om oplysningerne ikke måtte være omfattet af lov om forretningshemmeligheder.
- Side 370 -
...konkurrerende virksomhed og forsøge at tage såvel medarbejdere som kunder fra den gamle arbejdsgiver med over i sit nye firma.8282. Sø- og Handelsretten fandt med en noget pudsig formulering, at reglen om beskyttelse af erhvervshemmeligheder »til dels«(!) var overtrådt. Man skulle vel mene, at en lovbestemmelse enten er overtrådt eller ikke er overtrådt.
(...)
- Side 374 -
...af 28.8.2018 (V-43-17) vedrørte en sag, hvor en mangeårig forhandler under forhandleraftalens beståen begyndte at sælge egne konkurrerende varer med samme helhedsindtryk, i samme prisniveau, til samme kundegruppe og fra en mere fremtrædende plads i butikken. Dette fandtes »henset til det bestående samarbejdsforhold« at være illoyalt efter MFL § 3.
(...)
- Side 375 -
...videresælge produkterne til anden side uden samtykke fra bestilleren. Da leverandøren alligevel solgte ud af en overskudsproduktion, fandtes dette at udgøre en krænkelse af MFL § 3 med erstatning efter MFL § 24, stk. 2, til følge. Historien melder ikke noget om, hvorfor erstatning ikke blev tilkendt direkte på grundlag af kontraktbruddet (misligholdelse).
(...)
- Side 376 -
...fremstilling af produktet, hvorefter underleverandøren – da han så, at aftageren havde succes med produktet – selv begyndte at fremstille dette efter samme konstruktionsprincipper og med ganske tilsvarende specialværktøj. Dette fandtes stridende mod redelig forretningsskik (dagældende konkurrencelovs § 15, nu god markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1).
(...)
...misligholdelse (af en biforpligtelse til ikke at konkurrere) kan efter omstændighederne kombineres med illoyal overtrædelse af MFL § 3, stk. 1, og man krydser da alle grænser mellem immaterialretten, kontraktretten og markedsføringsretten.8787. Jf. Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 282 ff., samt Schovsbo m.fl.: Immaterialret, 6. udg., p. 654 ff.
(...)
- Side 377 -
...maskine, samtidig med at han over for omverdenen fremhævede denne maskines fordele frem for den første konstruktion. Ingeniøren ansås hermed erstatningspligtig over for maskinfabrikken, idet han fandtes at have handlet i strid med forudsætningerne for kontrakten såvel som med redelig forretningsskik (nu god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, stk. 1).
(...)
- Side 378 -
...vurderingen heraf indgår dog også konkurrencemæssige betragtninger, som får særlig vægt netop pga. parternes aftale. Sagen har berøringsflader til de mange tilfælde, hvor man taler om efterligning, forvekslelighed og misbrug af andens goodwill, og det er formentlig utvivlsomt, at der tillige kan siges at foreligge en overtrædelse af MFL § 3, stk. 1.
(...)
- Side 379 -
stændighederne vil kunne have sin »naturlige« pendant i en loyalitetsforpligtelse inter partes efter MFL § 3, stk. 1.8888. Jf. Koktvedgaard: Immaterialretspositioner, p. 278 ff., samt Borcher og Bøggild: Markedsføringsloven, 3. udg., p. 134 f.
- Side 380 -
...forretningsmæssige samarbejde slutter (selv om der findes undtagelser herfra, således som kommissionslovens § 48 er et lovfæstet eksempel på), men markedsføringslovens almindelige loyalitetsforpligtelse (efter MFL § 3, stk. 1) vil fortsat bestå og vil i visse tilfælde kunne skærpes som følge af det tidligere samarbejds- og tillidsforhold mellem parterne.
(...)
- Side 381 -
...mellem parterne efter samarbejdets ophør, men under iagttagelse af god markedsføringsskik. I dette tilfælde fandtes den ene part at have handlet i strid med god markedsføringsskik, jf. MFL § 3, stk. 1, ved på illoyal vis at have misbrugt sin position i det tidligere samarbejde til at tilegne sig den andens kunder og sælge sine egne ydelser til dem.
(...)
- Side 382 -
...tilslutning hos Højesterets flertal. Treos-fabrikanten dømtes for utilbørlig efterligning i henhold til generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1), hvorved der bl.a. lagdes vægt på, at tre af Treos-fabrikantens medarbejdere tidligere havde været ansat hos Reska, og at Treos-reolen var fremstillet hovedsageligt på grundlag af en af disses erfaringer derfra.
(...)
- Side 383 -
...op ad budcentralens, fandtes at tage sigte på at tilegne sig nogle af budcentralens kunder, og en sådan optræden umiddelbart efter fratrædelsen ansås for at være i strid med de regler, som nu svarer til MFL § 3, stk. 1, og § 20. Præmisserne kan kun læses på den måde, at de tidligere ansættelses- og kontraktforhold blev tillagt væsentlig betydning.
(...)
- Side 384 -
...kendskab til såvel den markedsmæssige situation inden for det pågældende erhvervsområde som til den tidligere arbejdsgivers konkrete markedsføringsstrategier (planer, priser, rabatter, lager, kunder m.v.). Dette kendskab fandtes ikke at rumme erhvervshemmeligheder, men derimod udtales det i præmisserne i relation til generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1):
(...)
- Side 385 -
...konkurrent således ikke at være i strid med markedsføringsloven, selv om de fem personer havde udgjort næsten hele salgsafdelingen hos den første arbejdsgiver. Der forelå ikke her særlige omstændigheder, såsom anvendelse af særlig knowhow eller specialviden om kundeforhold, der kunne føre til at anse de ansattes jobskifte for illoyalt/-uretmæssigt.
(...)
- Side 386 -
...at efterligneren »havde et indgående kendskab hertil fra det 9-årige samarbejde«. Dette kan læses som en betoning af loyalitetspligten mellem tidligere samarbejdspartnere eller som en henvisning til det krav om kvalificeret ond tro, som generelt opstilles i efterligningssager, jf. ovenfor i kapitel 3, pkt. 7.2.3. De to ting er ikke uden forbindelse.
(...)
...firma og havde herved benyttet det af hans tidligere firma tilvejebragte materiale for opnåelse af ordren. Han ansås herved for at have overtrådt generalklausulen (nu MFL § 3, stk. 1) og blev tilpligtet at betale erstatning. I U 1980.578 SH havde en licenstager fået overladt retten til at anvende en bestemt emballage (en særligt udformet flaske) til
(...)
- Side 387 -
...været et ansættelses- og samarbejdsforhold mellem parterne, men dette fandtes ikke at kunne føre til domfældelse, fordi det efterlignede produkt ikke havde tilstrækkeligt særpræg til at være beskyttet mod efterligning i medfør af MFL § 3, stk. 1. Det helt grundlæggende krav om kommercielt særpræg, som opstilles for overhovedet at kunne opnå beskyt-
(...)
- Side 388 -
...(BS-13836/2020) havde en eneforhandler udviklet en brugermanual til leverandørens kran, og da leverandøren efter eneforhandleraftalens ophør udleverede manualen til sine nye forhandlere med henblik på disses brug af den i uredigeret tilstand, fandtes MFL § 3, stk. 1, om god markedsføringsskik derved overtrådt. (Manualen var ikke ophavsretsbeskyttet).
(...)
...1, og § 20), at den anden part efter samarbejdets ophør lod det fremstå, som om der stadig var en forbindelse mellem parterne. I et tilfælde som dette, der handlede om uberettiget at snylte på en andens renommé og om at vildlede kunderne, ville vurderingen dog næppe have været anderledes, dersom der aldrig havde været en forbindelse mellem parterne.
(...)
- Side 390 -
...Sml. SHT 1962.35, hvor en forhandlers slaviske efterligning af sin leverandørs produkt fandtes retmæssig i forhold til generalklausulen i den gamle konkurrencelovs § 15 (nu MFL § 3, stk. 1), da han var blevet bragt i »en tvangssituation« ved at have accepteret en stor ordre fra en aftager i tillid til et ikke opfyldt leveringstilsagn fra leverandøren.