Bøger, som nævner Markedsføringsloven § 6

Regelgrundlaget

- Side 20 -

...af vildledning m.v. er nu splittet op, således at den tidligere generelle bestemmelse herom (i den dagældende § 3) er blevet til flere forskellige bestemmelser om henholdsvis vildledende handlinger over for forbrugere (nu MFL § 5), vildledende undladelser over for forbrugerne (nu MFL § 6), aggressiv handelspraksis over for forbrugerne (nu MFL § 7)

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 21 -

...givetvis ikke helt sjældent se afgørelser, der som hjemmelsgrundlag henviser til en lang række af markedsføringslovens bestemmelser. Se eksempelvis Sø- og Handelsrettens kendelse af 1.3.2018 (A-46-17), hvor en urigtig og vildledende reklame fandtes at være i strid med MFL §§ 3, 4, 5, 6, 20 og 21! (svarende den tidligere markedsføringslovs §§ 1, 3 og 5).

Læs på Jurabibliotek



Loven og generalklausulerne

- Side 34 -

...erhvervsdrivendes indbyrdes forhold. En overtrædelse af lovens mere specielle regler vil også indebære en overtrædelse af en af generalklausulerne (en overtrædelse af MFL §§ 5-7 vil f.eks. således altid tillige udgøre en overtrædelse af § 4), men vurderingen er ikke blot overladt til en retlig standard, og sanktionen vil oftest også være en anden.

Læs på Jurabibliotek



Særligt om forvridning af den økonomiske adfærd samt om smag og anstændighed m.v.

- Side 39 -

I realiteten er det nok så vigtigt at være opmærksom på, hvad handelspraksisdirektivet og dermed MFL §§ 4-8 ikke siger noget om – og dermed ikke omfatter.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Da hele handelspraksisdirektivet og dermed også MFL §§ 4-8, alene angår urimelig handelspraksis, der skader forbrugernes økonomiske interesser, jf. direktivets art. 1, falder rene erhvervsforhold (B2B) såvel som hensyntagen til almene samfundsinteresser, som er af ikke-forbrugerøkonomisk karakter, helt uden for dette direktivs område.

Læs på Jurabibliotek



Reklameregler på særlige områder

- Side 55 -

...tv-reklamer for alkohol og håndkøbsmedicin, men ikke for tobaksvarer. Et særligt Radio- og tv-nævn træffer afgørelse vedrørende radio- og fjernsynsreklamers indhold m.v. Forbrugerombudsmanden har i 2015/2017 offentliggjort en særlig vejledning om krav til oplysninger i tv-reklamer, jf. MFL §§ 5 og 6, smh.m. § 8, samt § 18 (plus forbrugeraftaleloven).

Læs på Jurabibliotek



Erhvervslivet og forbrugerne – markedskommunikation

- Side 59 -

...for vildledende efter dette direktivs bestemmelse om sammenlignende reklame, hvis den er vildledende over for forbrugerne efter direktiv 2005/29/EF. Se hertil Palle Bo Madsen i Bernitz og Heide-Jørgensen: Marketing and Advertising Law in a Process of Harmonisation, p. 171 ff. (173 f.), samt f.eks. sag C-562/15: Carrefour Hypermarchés (EU:C:2017:95).

Læs på Jurabibliotek



Generalklausulerne og forbuddene mod vildledende og aggressiv handelspraksis m.v.

- Side 60 -

...MFL §§ 5-7 om vildledende og aggressiv markedsføring. Hertil kommer den lange liste i såvel direktivets som lovens bilag 1 (sortlisten) med konkrete eksempler på former for vildledende eller aggressiv handelspraksis, der under alle omstændigheder anses for vildledende eller aggressive, jf. MFL § 9, og altså ikke skal underkastes en konkret vurdering.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forventes at påvirke disses beslutning (og dermed have kommerciel effekt), således objektivt urigtig eller – set med gennemsnitsforbrugerens øjne – vildledende, foreligger der således en overtrædelse af MFL § 5 (og dermed § 4), uden at den erhvervsdrivendes krænkelse af »god erhvervsskik«/»erhvervsmæssig diligenspligt« skal efterprøves yderligere.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 61 -

...MFL § 4, og sager, der tillige (og i så fald primært) kan henføres under en af bestemmelserne i MFL §§ 5-7, lader sig for en praktisk betragtning ikke gennemføre. Da §§ 5-7 imidlertid i modsætning til § 4 er umiddelbart strafsanktioneret, er det i så henseende afgørende, om et forhold subsumeres under §§ 5-7, eller om det alene henføres under § 4.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...lovens nuværende systematik gør det nødvendigt at vælge, om et forhold i givet fald skal subsumeres under § 5, § 6 og/eller § 7, dersom ikke alene generalklausulen i § 4 anvendes, er dette valg dog for en praktisk betragtning heller ikke så afgørende, da sanktionsmulighederne efter de tre nævnte bestemmelser vil være de samme (i modsætning til § 4).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføringsskik efter MFL § 3, stk. 1 (stridende mod smag og anstændighed helt uden hensyn til forbrugernes økonomiske interesser), som god erhvervsskik efter MFL § 4 (egnet til at påvirke og forvride forbrugernes økonomiske interesser) og eventuelt tillige MFL §§ 5-7 (vildledende og/eller aggressiv påvirkning og forvridning af forbrugernes økonomiske adfærd).

Læs på Jurabibliotek



Generelt om vildledning og utilbørlighed – og om forbrugerbilledet

- Side 62 -

...forbrugernes økonomiske adfærd på markedet. Tilsvarende må erhvervsdrivendes handelspraksis i forholdet til andre erhvervsdrivende ikke være egnet til at vildlede på en måde, som kan antages at påvirke de andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd eller skade en konkurrent, jf. MFL § 20, stk. 1 (der ligeledes omfatter udeladelse af væsentlige informationer).

Læs på Jurabibliotek

(...)

...behov for i den pågældende situation for at kunne træffe en informeret transaktionsbeslutning, således at udeladelsen kan forventes at få forbrugeren til at træffe en anden beslutning end ellers. In casu behøvede forbrugeren ikke at få oplyst de testbetingelser, som lå bag en officiel energiklassificering, der fremgik af en støvsugers energimærke.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 64 -

...reklameoplysninger, der isoleret set må karakteriseres som sande, dog i en bestemt kontekst være vildledende. Kravet i MFL § 6, stk. 1, hvorefter erhvervsdrivende ikke må udelade eller skjule væsentlige oplysninger, rammer også de »halve sandheder«, som ikke i sig selv er urigtige, men som alligevel vil kunne virke vildledende, fordi de ikke giver det fulde billede.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...(EU:C:1992:17, præmis 15-16) samt i sag C-210/96: Gut Springenheide (EU:C:1998:369, præmis 31), sag C-220/98: Estée Lauder (EU:C:2000:8, præmis 27), sag C-99/01: Linhart og Biffl (EU:C:2002:618, præmis 31) og sag C-44/01: Pippig Augenoptik (EU:C:2003:205, præmis 55) antages det, at man ved afgørelsen af, om forbrugeren vildledes, skal tage »den formodede

Læs på Jurabibliotek



Former for vildledende handelspraksis

- Side 69 -

lige nedenfor behandlede tilfælde vedrører derfor også primært forbrugerrelationen, hvor vildledningsproblematikken er reguleret i MFL §§ 5-6, jf. § 4, samt punktvis i sortlisten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...MFL § 6, skal der tages hensyn til både det anvendte medie og produktets art og karakteristik samt hvilke foranstaltninger, som den erhvervsdrivende i øvrigt måtte have truffet for at gøre relevante oplysninger tilgængelige for forbrugerne, jf. MFL § 6, stk. 5 (handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 3), og sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299).

Læs på Jurabibliotek

(...)

I modsætning til MFL § 6 indeholder § 5 (direktivets art. 6) ikke nogen henvisning til, at kommunikationsmidlets begrænsninger (f.eks. en tv-reklames tidspres) kan tages i betragtning ved vurderingen af, om der er givet positivt urigtige eller vildledende oplysninger, jf. sag C-611/14: Canal Digital (EU:C:2016:800, præmis 42).

Læs på Jurabibliotek


Vildledende prisoplysninger – prismarkedsføring

...vigtigste eksempel på forbrugervildledning skal nævnes vildledende prisangivelser. MFL §§ 5-6 skal her ses i sammenhæng med oplysningsforpligtelserne i MFL §§ 14-16 og 18-19, jf. nærmere herom nedenfor i afsnit 6. I det underliggende direktivgrundlag virker reglerne i handelspraksisdirektivet (2005/29/EF) tilsvarende i et samspil med prismærknings-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 70 -

...5, ligesom der kan være tale om en vildledende udeladelse efter MFL § 6, dersom der er tale om en sammensat pris, hvor dele af prisberegningen er særligt fremhævet, mens andre dele helt udelades eller præsenteres på en mindre iøjnefaldende måde, jf. sag C-611/14: Canal Digital (EU:C:2016:800) om fortolkning af handelspraksisdirektivets art. 6 og 7.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 77 -

...fandtes at skulle vurderes i forhold til det udbudte produkt, dvs. forsikringsvilkårene, var udsagnet vildledende og i strid med MFL §§ 5 og 6, uanset manglende dokumentation for at prisen i noget tilfælde rent faktisk var blevet sat op som følge af skader. Dommen er anket til Østre Landsret, hvor den er berammet i maj 2022 (efter denne bogs deadline).

Læs på Jurabibliotek



Købsopfordringer og særlige oplysningskrav

- Side 87 -

...Dette gælder typisk oplysninger om selve varen eller tjenesteydelsen eller om handelsvilkårene, og det adresseres helt generelt i MFL § 6, stk. 1, som bygger på handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 1 og 2, og hvorefter den erhvervsdrivende ikke må »udelade eller skjule« sådanne oplysninger eller i øvrigt præsentere dem på en uhensigtsmæssig måde.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...købsopfordringer, men det forhold, at en erhvervsdrivende i en købsopfordring har givet alle de nævnte oplysninger, udelukker ikke, at en købsopfordring alligevel ud fra en konkret vurdering vil kunne anses som vildledende efter MFL § 5 og/eller § 6, stk. 1, jf. handelspraksisdirektivets art. 6 og 7 samt sag C-611/14: Canal Digital (EU:C:2016:800).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 88 -

...ikke nødvendigt at give dem eksplicit.7373. Dette fremgår direkte af handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 4, og det fremgik også direkte af den tidligere markedsføringslov (dennes § 12 a). Med 2017-loven er det derimod ikke skrevet ind i selve lovteksten, men nævnes alene i lovbemærkningerne, jf. FT 2016-17, L 40, bemærkningerne til § 6, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...hvor oplysningerne let kan findes, jf. sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299). Der skal herved tages hensyn til, om det anvendte medie kun giver begrænset plads eller tid til at formidle oplysningerne, og hvilke andre foranstaltninger den erhvervsdrivende i givet fald har truffet for at gøre oplysningerne tilgængelige, jf. herved MFL § 6, stk. 5.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 89 -

De i MFL § 6, stk. 2, opregnede oplysninger vedrører:

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 90 -

...(f.eks. fordi prisen på en tjenesteydelse kræver forudgående opmålinger), skal i stedet angives den måde, hvorpå prisen beregnes. Hvis eventuelle leveringsomkostninger m.v. ikke med rimelighed kan udregnes på forhånd, skal det oplyses, at sådanne omkostninger kan forekomme. Krav nr. 5 harmonerer med markedsføringslovens og prismærkningsbekendtgørelsens

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 91 -

Domstolen har i sag C-122/10: Ving Sverige (EU:C:2011:299) bidraget til fortolkningen af handelspraksisdirektivets art. 2, litra i (begrebet »købsopfordring«, jf. MFL § 2, nr. 10), samt art. 7, stk. 4, litra a og c (henholdsvis varens væsentlige karakteristika og dens pris, jf. MFL § 6, stk. 1, nr. 1 og 6):

Læs på Jurabibliotek



Den gældende regulering

- Side 97 -

...tilladt«. Dette er næppe forskelligt fra, hvad der gælder for markedsføring i almindelighed ifølge MFL §§ 4-7, men er blot af forsigtighedshensyn – og for at sikre en korrekt gennemførelse af art. 6 i det underliggende e-handelsdirektiv – skåret ud i pap med specielt henblik på e-handel, jf. FT 2001-02 (2. samling), Tillæg A, p. 1806 f. og p. 1832 v.sp.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 99 -

tale, kan der her tillige henvises til de udtrykkelige prisoplysningskrav, som MFL § 6, stk. 2, opstiller ved købsopfordringer.

Læs på Jurabibliotek


Generelt om reklame som en handelspraksis

Begrebet »reklame« – som benyttes i MFL § 6, stk. 4 (om vildledende udeladelser) og i § 21 (om sammenlignende reklame) – er snævrere end begrebet »handelspraksis« (eller »markedsføring«) som omtalt ovenfor pkt. 1.3, men dog bredt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 101 -

...for skjult handelspraksis under én hat. Sml. Jesper Løffler Nielsen i U 2011 B, p. 153 ff., om begreberne reklame og kommerciel kommunikation. Se således handelspraksisdirektivets art. 2, litra d, og MFL § 2, nr. 4, der definerer det overordnede begreb handelspraksis, »herunder reklame«. Se nærmere om begrebet handelspraksis ovenfor pkt. 1.3 og 1.4.

Læs på Jurabibliotek


Skjult reklame og anden skjult handelspraksis

...Radio- og tv-nævnet, jf.[REMOVED GOTOBUTTON FIELD] https://slks.dk/omraader/medier/reklamer-i-radio-tv-og-on-demand/. medens spørgsmålet i rene erhvervsforhold nu skal behandles efter MFL § 20, stk. 1 (som er undergivet privat påtale, jf. § 37, stk. 4), og/eller § 3, stk. 1. I praksis vil problematikken utvivlsomt have størst relevans i B2C-forhold.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 102 -

fremgår af sammenhængen. Dette forbud mod skjult handelspraksis er gennemført i dansk ret ved MFL § 6, stk. 4, jf. § 2, nr. 4 og 6.8686. Sortlistens nr. 22 forbyder endvidere såkaldte skjulte erhvervsdrivende, som i strid med sandheden giver indtryk af ikke at handle i erhvervsøjemed eller udgiver sig for at være forbruger.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...eller stiller et produkt til rådighed for andre (f.eks. en blogger), uden at modtageren direkte forpligtes til at bruge eller vise produktet, men dog således at der bevidst og via opnåede fordele skabes incitamenter for den fremvisning, omtale eller anden promovering, som finder sted.8989. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 7.2.6.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 103 -

...virksomhed om, at virksomhedens produkter skal promoveres i forfatterens næste bog, og det ikke fremstår klart og tydeligt, at der er lavet en sådan »kommerciel hensigt«. samtidig med at denne bestemmelse – ligesom de øvrige vildledningsregler, men i modsætning til den tidligere benyttede generalklausul – er direkte strafsanktioneret, jf. MFL § 37, stk. 3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...journalistisk, men som i det væsentlige var »købt« til at reklamere for et bestemt produkt. Fremgangsmåden blev af retten betegnet som vildledende og utilbørlig over for andre erhvervsdrivende og forbrugere. (Sagen endte dog med frifindelse, fordi tiltalen ikke var udformet tilstrækkeligt tydeligt). I dag ville forholdet kunne omfattes af MFL § 6, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 104 -

...blive sløret. MFL § 6, stk. 4, skal også her generelt sikre, at reklamer m.v. kan identificeres som sådanne. Det betyder eksempelvis, at et spil på nettet, hvori der som rekvisitter indgår diverse mærkevarer, vil være i strid med MFL § 6, stk. 4, hvis der er tale om en tilrettelagt eksponering af de pågældende produkter, og dette ikke fremgår klart.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 105 -

...Københavns Byrets dom af 16.12.2021 (SS 3-4692/2021), hvor Carlsberg Danmark A/S blev dømt for overtrædelse af MFL § 6, stk. 4, ved at have reklameret for det fiktive parti Fadølspartiet uden tydeligt at have oplyst, at der var tale om en kommerciel reklame for øl. Her hjalp det ikke, at reklamekampagnens budskab fremstod i en karikeret og humoristisk tone.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...frygt for uønsket kommerciel påvirkning. Eksempelvis vil spil på nettet ofte netop henvende sig til børn og unge, hvorfor der ved anvendelse af reklamer i forbindelse hermed skal udvises særlig agtpågivenhed for ikke at skjule eller sløre reklamebudskabet.9595. Se særligt Jan Trzaskowski i U 2006 B, p. 343 ff., om skjult markedsføring i computerspil.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 106 -

...med e-handel er et krav om identifikation af al kommerciel kommunikation (både reklame- og afsenderidentifikation) indsat i e-handelslovens § 9 (jf. § 7). Disse specialregler berøres principielt ikke af den nyere regel i MFL § 6, stk. 4, men der tilstræbes naturligt nok en vis koordinering af sådanne sagers behandling efter de respektive regelsæt.

Læs på Jurabibliotek



Forbrugerforhold (B2C)

- Side 110 -

...ligesom visse former for aggressiv markedsføring nu udtrykkeligt med virkning for B2C-forhold er sortlistede i medfør af handelspraksisdirektivets og markedsføringslovens bilag 1. Visse uønskede fremgangsmåder er endvidere specifikt reguleret i særlige love, eksempelvis forbrugeraftaleloven (dørsalg) og lov om spil (pyramidesystemer), jf. nedenfor.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 114 -

...utilbørligt til at købe, eller hvis der ikke tages behørigt hensyn til, at initiativet eventuelt er rettet mod særligt udsatte eller letpåvirkelige personer.101101. I sådanne tilfælde vil aftalens ugyldighed endvidere byde sig til som en mulig sanktion, sml. f.eks. U 1995.799 Ø om et salgsmøde camoufleret som en »informationsaften«, samt nedenfor pkt. 9.3.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...pkt. 3.7, og hvis børn og unge involveres, skærpes vurderingen, jf. MFL § 8, stk. 2, og nedenfor pkt. 5.2. Generelt gælder det, at selv om en given markedsføringsmetode i almindelighed måtte kunne betegnes som lovlig, kan det være i strid med markedsføringsloven at benytte sig af den over for præsumptivt svage aftagergrupper, jf. ovenfor i note 98.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...kommercielt, skal det for det første stå klart for modtagerne, at der er tale om reklame i afsætningsøjemed, jf. MFL § 6, stk. 4, hvilket kan være en særlig udfordring, når konteksten som her lægger op til noget andet, men i øvrigt vil der efter omstændighederne kunne blive tale om kumulativ anvendelse af MFL §§ 3, 4 og 5-7 (ligesom i den analoge verden).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 115 -

...gælder, dersom en virksomhed f.eks. som betingelse for at kunne deltage i en konkurrence på nettet stiller krav om, at deltageren tagger en ven, hvorved der afsendes en besked til vennen, som lagres hos denne og senere kan findes frem under »notifikationer«. Dette vil typisk tillige være skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4, jf. ovenfor pkt. 3.7.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...fremgå, på hvis vegne en kommerciel kommunikation udsendes (afsenderidentifikation), jf. lovens § 9. Det følger heraf bl.a., at en præsentation af tjenesteydelser, som leveres online, ikke lovligt kan camouflere sit kommercielle formål ved at anvende en mellemmand i situationer, hvor modtageren ikke umiddelbart er opmærksom på den salgsfremmende hensigt.

Læs på Jurabibliotek



Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere (§ 10, stk. 1)

- Side 129 -

...»børnetøj«, »havemøbler«, »bilforsikringer« etc.120120. Forbrugerombudsmanden har i 2016 (senest opdateret i 2021) udarbejdet en vejledning om »Brug af konkurrencer og lignende ved indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring« (samtykkevejledningen), hvori betingelserne for indhentelse, anvendelse og tilbagekaldelse af et samtykke uddybes.

Læs på Jurabibliotek



Handelspraksis rettet mod eller inkluderende børn og unge

- Side 136 -

...knytter sig til MFL §§ 4-7 og dermed beskyttelsen af børn og unge inden for direktivets område), og dels reglen (eller rettere reglerne) i MFL § 11, der er en rent national regulering (uden for direktivet) af markedsføring rettet mod børn og unge.131131. Jf. FT 2016-17, L 40, Almindelige bemærkninger pkt. 9.2 samt bemærkningerne til § 3, stk. 2, og § 11.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 139 -

Kravet om reklameidentifikation, som findes i MFL § 6, stk. 4, får en særlig dimension, når reklamen retter sig mod børn og unge, idet disse formodes ikke i samme grad som voksne at kunne forholde sig objektivt og kritisk til kommercialiseringen af et budskabs indhold og formål, jf. ovenfor pkt. 4.2 in fine.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...markedsføringsmetoder, som udnytter børn og unges loyalitet og godtroenhed, som det netop sker i forbindelse med vennehvervning, ligesom skjult vennehvervning tillige vil være i strid med MFL § 6, stk. 4 (dengang § 4). Se herved ministerens notat i bilag 11, som optrykt i FT 2005-06, Tillæg B, p. 241 f. Disse betragtninger står stadig til troende.

Læs på Jurabibliotek



Personlighedsbeskyttelse – retten til eget navn, billede og personlige kendetegn i reklameøjemed

- Side 143 -

...hverken MFL § 3 eller § 4. Hvis en virksomhed imidlertid får en kendt person til at eksponere virksomhedens varer offentligt, uden at den kommercielle hensigt oplyses – eksempelvis ved at få den pågældende til optræde i noget bestemt mærkevaretøj i specifikke offentlige sammenhænge – vil der kunne være tale om skjult reklame i strid med MFL § 6, stk. 4.

Læs på Jurabibliotek



Aftalevilkår

- Side 153 -

...præsentation eller håndhævelse. Fremstår aftalevilkårene f.eks. som uklare eller vildledende om den materielle retsstilling, eller søges de konsekvent håndhævet i strid med præceptiv lovgivning, vil denne anvendelse tillige være i strid med MFL §§ 5-6 (B2C) eller § 20, stk. 1 (B2B), dersom de nævnte bestemmelsers krav om kommerciel effekt er opfyldt.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 154 -

...betydningsfulde aftaleforhold. F.eks. skærpes kravene til sådanne aftalers endelige og bindende indgåelse, ligesom det vil være i strid med god markedsføringsskik og/eller god erhvervsskik, dersom den præsumptivt svage part i forholdet ikke har modtaget de oplysninger, som må anses nødvendige for at skaffe sig et samlet og fyldestgørende overblik over vilkårene.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...1.2. Derimod gælder vildledningsreglerne i MFL §§ 5-6 (og § 20) fuldt ud også for banker og andre finansielle virksomheder. Det samme gør MFL § 18 om standardoplysninger ved markedsføring af forbrugerkredit. Reglen i MFL § 16 om ændring af gebyrer gælder derimod ikke for finansielle virksomheder, jf. MFL § 1, stk. 3, samt nedenfor pkt. 6.1.3 note 156.

Læs på Jurabibliotek



Krav til produktets sikkerhed og tjenlighed

- Side 158 -

...sådanne oplysningskrav i den civilretlige lovgivning ikke overholdes i en erhvervsdrivendes markedsføring/handelspraksis, vil der normalt tillige foreligge en krænkelse af MFL § 3 om god markedsføringsskik eller § 4 om god erhvervsskik, og i forbrugerforhold vil der tillige kunne være tale om overtrædelse af MFL § 6. Se hertil f.eks. U 2000.679 SH.

Læs på Jurabibliotek



Prisoplysninger m.v.

- Side 159 -

De nævnte regler, som rummer positive krav om prisoplysning, skal ses i sammenhæng med forbuddet mod urigtig og vildledende prismarkedsføring i MFL §§ 5-6, herunder ikke mindst forbuddet i § 6 mod at udelade væsentlige

Læs på Jurabibliotek



Oplysningspligter vedrørende detailpriser m.v.

- Side 162 -

...annoncering (dengang prismærkningslovens § 5), hvilket dog intet ændrer ved, hvordan oplysningerne i givet fald skal gives, når der gives oplysning om pris (jf. i dag prismærkningsbekendtgørelsens § 9). Sml. ovenfor pkt. 3.4 om MFL § 6, stk. 1, jf. stk. 2, nr. 5, og pligten til at oplyse prisen inkl. moms og afgifter i forbindelse med købsopfordringer.

Læs på Jurabibliotek



Kreditaftaler og boligkreditaftaler

- Side 172 -

...også, dersom der benyttes angivelser som f.eks. »rentefri kredit« eller »nul gebyrer«, idet der da skal oplyses om eventuelle andre omkostninger, som ikke får det hele til at gå i nul. I øvrigt gælder de almindelige forbrugerregler i MFL §§ 4-7 ved siden af, og navnlig vil en samtidig overtrædelse af §§ 5-6 efter omstændighederne kunne komme på tale.

Læs på Jurabibliotek



Sammenlignende reklame

- Side 214 -

...sammenlignende reklame skal være egnet til at påvirke andre markedsaktørers økonomiske adfærd (have økonomisk effekt), men det ligger i selve reklamebegrebet, jf. ovenfor pkt. 3.7.1, at reklamen skal have til formål at fremme afsætningen. men er (EU-vanen tro) betydeligt mere detaljeret. Det sidste gør den ikke nødvendigvis nemmere at arbejde med i praksis.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 215 -

...§§ 5-6 eller § 20, og dermed kunne påtales af det offentlige.190190. En handelspraksis betragtes ifølge handelspraksisdirektivets art. 6, stk. 2, litra a, som vildledende, hvis markedsføringen, »herunder sammenlignende reklame«, medfører forveksling med et produkt, et varemærke, en handelsbetegnelse eller andre kendetegn, som tilhører en konkurrent.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 217 -

...Lidl (EU:C:2010:696, præmis 39), om en indkøbskurv med fødevarer fra to konkurrerende butikskæder. Hvis sammenligningen alene baserer sig på priserne, skal forbrugeren dog oplyses om eventuelle forskelle ved varerne, som kan tænkes at påvirke forbrugernes valg, idet sammenligningen ellers vil være vildledende, jf. sidstnævnte Lidl-dom, præmis 55-56.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 226 -

...sammenlignende reklame – naturligvis overholdes, og der må derfor til en start kunne kræves klarhed over, om f.eks. websteder med prissammenligninger er uafhængige, eller om de drives eller sponsoreres af en erhvervsdrivende, jf. herved handelspraksisdirektivets art. 7, stk. 2, og MFL § 6, stk. 4, om oplysning af en kommerciel hensigt (skjult reklame).

Læs på Jurabibliotek



Strafniveau og bødeudmåling

- Side 289 -

...tilsigtet – udmåltes bøden for overtrædelse af MFL §§ 5 og 6 ligeledes til det dobbelte af de afholdte markedsføringsudgifter, hvilket her summede sig her op til hele 16.900.000 kr.! Det skete med eksplicit henvisning til U 2029.1215 H (= TfK 2019.414 H). Dommen er anket til Østre Landsret, hvor den er berammet i maj 2022 (efter denne bogs deadline).

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 294 -

...stk. 1, 1. pkt. Dersom der foreligger en ulovlig B2B-handling efter markedsføringsloven, er det ikke i sig selv en hindring for privat påtale og bødestraf efter MFL § 37, stk. 3, jf. stk. 4, at forholdet også er strafbelagt efter anden lovgivning (særlovgivning), og der ikke er indgivet klage til den pågældende specialmyndighed, jf. U 2021.1305 SH.

Læs på Jurabibliotek